Pyörän tilaaminen

Myymme tavanomaisten valmiiden pyörien sijaan tilauksesta toiveidesi mukaan kasattuja pyöriä . Tämä on mielestämme paras tapa saada juuri sinulle sopiva pyörä. Jos pyörän tilaaminen kiinnostaa niin lue tämä dokumentti läpi ja kirjoita meille lyhyt tai pitempikin sähköposti (info@toolonpyora.fi) näitä asioita mielessä pitäen. Tai tule käymään kaupalla niin voimme jutella pyöristä myös kasvotusten. Voit tuoda tämänhetkisen pyöräsi näytille ja miettiä mistä siinä pidät ja mistä et.
Näytä pyörägalleria

Kasaamme ja myymme laadukkaita, kestäviä, kauniita ja kaikenlaiseen käyttöön soveltuvia polkupyöriä hyviksi toteamistamme osista.

 

Tässä esimerkkitapaus, Surly Straggler runkoon rakennettu, -kaikki mitä tarvitset- tyyppinen pyörä:
 

Tämä pyörä on kasattu "kaikilla herkuilla" eli hyvillä osilla, käsinkasatuilla kiekoilla, lokasuojilla ja dynamonavalla ja -valoilla. Hintaa täysvarustellulle pyörälle tulee n. 2500 euroa. Alaraja hyvälle mutta halvemmilla osilla kasatulle pyörälle ilman lokasuojia ja valoja on noin 1700 euroa.

Jokainen pyörä kasataan erikseen joko meidän miettimällä osakokonaisuudella tai mahdollisuuksien mukaan asiakkaan toiveiden ja mieltymysten mukaisesti. Voit joko kertoa vain käyttötarkoituksen ja väritoiveet ja antaa meidän hoitaa loput tai halutessasi valita yksitellen jokaisen osan erikseen. Tai mitä vain tältä väliltä.

 

Voit myös tuoda oman runkosi ja/tai osasi meille kasattavaksi ja puuttuvia palasia voidaan täydentää meidän valikoimastamme. Voimme mahdollisuuksien mukaan myös tilata juuri haluamasi rungon ja osat. Kaikenlaiset projektit otetaan huomioon.

HUOM!

Tilatessasi kokonaisen pyörän ja kasauksen saat kaikkien osien hinnasta -5% pakettialennusta mukaan lukien lisävarusteet. Kasauksen teemme työmäärään nähden halvalla, hintaan 100 euroa. Tähän lisätään mahdollinen kiekkojen kasauksen ja lokareiden asennuksen hinta.

Polkijan tiedot:

 

  1. polkijan pituus:   cm

  2. paino:     kg

  3. jalan sisämitta?  cm   (ei pakollinen mutta hyödyllinen)

ohjeet tähän esimerkiksi

 

ilmoita budjettisi väliltä 1300 euroa - 3000 euroa. 

 

Pyöräfilosofiasi: Oletko romantikko, utilitaristi vai minimalisti? Tulisiko pyörän tyylin olla vintage, moderni vai futuristinen? Onko olennaisinta pyörän tehokkuus/hinta-suhde vaiko turvallisuus tai mukavuus? Ajatko yleensä täysiä vai maisemia katsellen? Huollatko pyörääsi itse vai teetätkö työn liikkeessä? Haluatko pomminkestävän vai mahdollisimman nopean ja ketterän pyörän? Pidätkö pyöreistä vai terävistä muodoista? Parillisista vai parittomista numeroista? Mikä on horoskooppisi?

 

Pyörän käyttötarkoitus? Esimerkiksi kaupunkiajo, pidemmät päiväretket kevyellä lastauksella, työmatkat, hiekka/soratie, polku/kivikko/rantahiekka yms vaikean maaston ajo, pyöräretket raskaammalla lastilla, vauhdikkaat lenkit, talvella ajo...

 

Rungon ja osien väritoiveet? Enimmäkseen kirkkaita hopeisia osia, mustia, vai näiden sekoitus? Mustat osat ovat monissa tapauksissa hieman halvempia. Joitakin värikkäitä anodisoituja osia on myös tarjolla.

Kippuratanko, suora tanko vai taakse taivutettu  ns. viiksi-tanko?

Droppitanko eli kippurasarvi on hyvä pitkille matkoille sekä rauhalliseen että vauhdikkaaseen ajoon. Siinä on useita eri otteita joten asentoa voi vaihdella tarpeen mukaan.

Suoralla tangolla pyörän hallinta taas on helpointa: esteiden väistely kaupungissa ja maastossa sujuu parhaiten. 

Viiksitanko on yleensä rennoin vaihtoehto ja sopii parhaiten rauhalliseen kruisailuun. Riippuen hieman mallista se voi ajaa myös samaa asiaa kuin droppitanko tarjoten myös vauhdikkaamman etuotteen.

 

Eturattaat, yksi kaksi vai kolme eturatasta?

Yksi eturatas ilman etuvaihtajaa on kevyempi ja simppelimpi käyttää, sopii parhaiten kaupunki- ja maastokäyttöön sekä ilman lastia tai kevyellä lastilla ajoon.

Kahden eturattaan vaihteistossa vaihdeskaala on laajempi joten pyörästä tulee monikäyttöisempi.

Kolme sopii parhaiten raskaastikin lastattuun ajoon mäkisessä maastossa.

 

Nykyään yhden eturattaan systeemi on tullut hyvin suosituksi ja erikoissuurella takarattaistolla vaihdeskaalan saa yhtä suureksi kuin perinteisellä tupla- tai triplakammella. Mutta ketjulinja on yleensä huonompi, joka johtaa ketjun ja rattaiden nopeampaan kulumiseen. Superisot eli laajaskaalaiset 10/11/12 -vaihteiset takapakat ovat myös huomattavasti perinteisiä pakkoja kalliimpia.

 

Lokasuojat

Pyörä ilman lokasuojia sopii harrasteluun mutta ei kovin hyvin tosielämän tilanteisiin. Lokasuojat pitävät sinut ja pyöräsi puhtaampana ja kuivempana. Pyörän osien elinikä on pidempi kun ne ovat suojassa kuralta ja vedeltä. Hyvät lokasuojat ovat kestävät, nätit ja tukevat. 

 

Vaihtoehtoina meiltä löytyy klassiset, kestävät ja kiiltävät teräksiset Gilles Berthoudit tai

modernimmat, mustat, myös hyvin kestävät mutta rämisevämmät ja halvemmat SKS Bluemelsit.

Joihinkin rengaskokoihin on saatavilla myös täysalumiinisia kevyitä ja kiiltäviä, jopa ranskalaistyylisiä "vasaroituja" lokasuojia.

Valot: Dynamolla, pattereilla, akulla vai magneeteilla?

Napadynamon voimalla toteutettu valosysteemi on helppo käyttää: kulkee aina mukana, patteri tai akku ei koskaan pääse loppumaan ja valot ovat kiinteästi pyörässä joten niitä ei helposti varasteta. Tämä kaikki toki maksaa jonkin verran enemmän. Perusmallin etukiekko dynamolla maksaa n.100e ja meidän käsin kasaama kiekko kevyellä ja laadukkaalla Shutter Precision navalla n. 250e. Valot maksavat n.50-100 euroa. Sähköt voi vetää navan generaattorista joko pelkkään etuvaloon tai sekä eteen että taakse. Kerran dynamolliseen pyörään totuttua on vaikea palata akuista tai pattereista riippuvasiiin valohiin, niin upea ja toimiva ratkaisu se on!

­   

Dynamovalosysteemin vaihtoehdoksi meillä on hyvä valikoima pattereilla tai ladattavalla akulla toimivia valoja eteen ja taakse. Niitä on helppo siirtää pyörästä toiseen.

 

Huomiovaloiksi saa myös pinnamagneeteilla toimivat patterittomat Reelight valot.

Hermanns MR8 -dynamo valo, Tange -ohjainlaakeri, ja Gilles Berthoud -lokarit

Tarakat ja muut kuormaratkaisut

Polkupyörän kyydissä on kätevä kuljettaa tavaroita. Ilman reppua ajo on mukavaa, selkä ei hiostu eikä hartiat väsy. Kerro minkä verran tavaraa haluaisit pystyä kuljettamaan pyörällä. Kannatko vain jokapäiväiset perustarpeet vai viikon ruokahankinnat? 

 

Vaihtoehtoina on perinteinen takatarakka ja sivulaukut, iso tai pieni satulalaukku, isompi tai pienempi etulaukku ohjaustankoon, ns. "lowrider"-sivuetulaukut ja niin edelleen.

Pyörissä käyttämiämme tuotteita ja ratkaisuja sekä yleisiä suosituksia:

 

 

Teräsrunko

 

Vuosisatojen aikana hyväksi havaittu rakenne - kohtuuhintainen, kestävä, mukava ja käytännöllinen.

 

Perusrunko jota käytämme on Surly Straggler. Se on hyvin monikäyttöinen, tarpeeksi vahva lastattuihin retkiin röykkyisemmässäkin maastossa mutta tarpeeksi nopea vauhdikkaaseenkin ajoon.

image credit: Surly Bikes

Rungon koko

Surlyn rungoista kiekkokoon 584 (27,5") runkokoot 52cm ja 54cm sopivat n. 165cm ja n. 175cm pitkille, 622 eli 28" mallit 56,58,60,62cm taas vastaavasti noin 180,185,190 ja 195cm pitkille

 

Meillä on aina runkokokoja myös lyhyemmille kuljettajille. Koko 50 sopii n. 160cm pitkälle, 46 taas 155cm ja 42 150cm pituisille henkilöille. Näissä kaikissa kiekkokokona on 584 (27,5") tai 559 (26")

 

Kiekkokoko eli vanteen halkaisija siis parhaimillaan skaalautuu kolmessa eri vaihtoehdossa tasaisesti. Näin saavutetaan optimaalinen geometria kaikenkokoisissa rungoissa ja vältetään ongelmat joita väistämättä tulee kun pieneen runkoon laitetaan suuret kiekot.

 

Mietimme aina yhdessä asiakkaan kanssa sopivan runkokoon lisäksi myös sopivanmittaisen ohjainkannattimen ja ohjaustangon, sopivan pituiset kammet, sopivat polkimet ja erikokoisille käsille soveltuvat jarru-/vaihdekahvat.

 

Runkojen hinnat ovat n. 550-750e. Meillä on joitakin vanhan vuosimallin Stragglereita jotka ovat halvempia. Myös uudempi Straggler mustana on hieman halvempi kuin värilliset mallit.

 

 

Vaihdesysteemi

 

Vaihtoehtoina droppi- eli kippuratangolle:

Saamme tilattua minkä vain Shimanon tai Sramin osasarjan osia. Pyynnöstä saattaa onnistua myös Campagnolo-systeemi. Voit valita nykyään saatavilla olevista 10 tai 11 takavaihteisista. Voit myös valita yksi, kaksi tai kolme eturatasta. Yleisesti käytämme Shimano 105 -kahvoja 2x11 -vaihteisina,  Sram Apex -kahvoja sekä 1x10- että 2x10 -vaihteisina. Nämä ovat kohtuuhintaisia ja laadukkaita vaihtoehtoja. 

 

Hyvä ratastus kaupunkikäyttöön optimoidulle nopeammalle pyörälle on esimerkiksi Sram Apex -osilla kasattu 1x10 -vaihteistus; 42 hampaisella eturattaalla ja 11-36h takarattailla.

 

Erikoisvaihtoehtona jota erityisen lämpimästi myös suosittelemme löytyy Campagnolo Veloce yhdistelmäkahvoilla toteutettu 8-(taka)vaihteinen systeemi. Kahvat ovat tarkoitettu Campagnolon 10-vaihteiselle systeemille, mutta sattumalta ne toimivat täydellisesti Shimanon 8-vaihteisten osien kanssa yhteen. Mielestämme perinteisempi 2x8 tai 3x8 -vaihteistus on monella tapaa uudempia systeemeitä järkevämpi. Uudemmat, enemmän takarattaita sisältävät vaihteistot ovat kalliimpia, herkempiä ja nopeammin kuluvia. Leveämpiä rattaita ja leveämpää ketjua käyttävä 8-vaihteinen vaihteisto taas on varaosiltaan halvempi, vähemmän tarkka säädöstä ja vaijereiden täydellisestä kunnosta sekä yleisesti ottaen robustimpi eli kestävämpi. Hyvin käyttötarkoitukseen mietityllä ratastuksella 2x8 -systeemissä saadaan aivan riittävän monta vaihdetta tavalliseen polkupyöräilyyn. Jos pyörällä on tarkoitus ajaa painavamman lastin kanssa mäkisessä maastossa, voisimme jopa suositella kolmen eturattaan 3x8 -vaihteita.

Vaihdesysteemi: Campagnolo Veloce 2x8 tai 3x8

Halvin yhdistelmäkahvavaihtehto on mainittu Campagnolo Veloce, seuraavana Sram Apex 1x10 vaihteiset kahvat, siitä seuraavana Shimano 11v kahvat ja kallein vaihtoehto on Shimanon 11v kahvat täyshydraulisilla jarruilla.

Nykyajan pyörien näkökulmasta supererikoisvaihtoehtoina meiltä saa myös tangonpäätyvipuja ja perinteisiä viistoputkivaihtajia. Nämä ovat yksinkertaisia, luotettavia ja halpoja vaihtimia. Ne sopivat parhaiten pitkille matkoille ja vähemmän liikennöidyille teille. Kaupunkikäytössä ne vaativat hieman enemmän huomiota ja taitoa käyttää.

Suoratankoisille pyörille löytyy tavallisia Shimanon liipasinvipuja, Sunrace -peukkuvipuja ja muutamia muita erikoisvaihtoehtoja.

 

Hyväksi havaittuja ratastuksia ovat esimerkiksi 34/46 hammasta edessä ja 11-32 -rataspakka takana.

Röykkyisempiin maastoihin ja/tai kuormattuna paljon ajettavaan pyörään suosittelisimme vielä matalampaa, esim 26/40 ja 11-34 -ratastusta. Meiltä löytyy hyvin laaja valikoima erilaisia kampia, vaihtajia, eturattaita ja takarataspakkoja eri käytötarkoituksiin.

Vaihtajat

 

Etuvaihtajaksi perusvalinta on kellarimme aarre, vintage Suntour. Nätti, toimiva, halpa, hinta 15e

 

Takavaihtajana tilanteen mukaan esimerkiksi Shimano Acera, Shimano Deore, Shimano 105 tai Sram Apex. Vaihtaja valitaan lähinnä vaihdekahvojen yhteensopivuuden, halutun ratastuksen ja ulkonäön perusteella. Hinnat 30-80e

 

Jarrut

 

Kippuratangollisiin levyjarrullisiin pyöriin käytämme yleensä Juin-Tech R1 mekaanisesti aktivoituja hydraulisia jarruja. Kyseessä siis ns. puolihydraulinen jarru: kahvasta vedettäessä hydraulinen sylinteri painaa vaijerin välityksellä jarrupaloja jarrulevyä vasten. Erittäin tehokas ja luotettava systeemi kohtuullisella hinnalla. 

 

Juin Techit 120e. Värivaihtoehtoina musta, harmaa, punainen, vihreä.

 

Voimme asentaa myös täyshydraulisia maantiekahva/jarru -yhdistelmiä, mutta ne ovat huomattavasti kalliimpia ja yhteensopivuus muiden osien kanssa on hyvin rajallinen.

 

Kippuratangollisiin vannejarrullisiin pyöriin suositus on Tektro CR720 cantilever -jarrut. Ne ovat halvat, hyvät ja helposti säädettävät. Hinta 40e

 

Suoratankoisiin levyjarrullisiin pyöriin kannattaa lähes aina nykypäivänä laittaa hydrauliset levyjarrut. Ne ovat halpoja, tehokkaita ja luotettavia. Esimerkiksi Shimano Deoret 100e/pari

 

Suoratankoisiin vannejarrullisiin pyöriin katsotaan sitten V-jarrut tai cantilever-jarrut tilanteen mukaan.

Juin Tech -levyjarrut

Kiekot

 

Kiekot kasaamme joko käsin käyttötarkoitukseen parhaiten soveltuvilla osilla tai ne voidaan valita valmiskiekkojen valikoimista. Suosittelemamme yhdistelmä on Shutter Precision -dynamoetunapa, Shimano XT -takanapa, levyjarruille DT Swiss -vanteet ja vannejarruille Mavic -vanteet.

 

Custom-kiekot alkaen ~300e / pari  ja dynamolla ~400e / pari

 

Valmiskiekkovaihtoehtoina löytyy muun muassa Mavicin kiekkosettejä.

Esimerkiksi Mavic Crossride tai Allroad alkaen n.200e / pari

 

Renkaiksi löytyy laajahko valikoima Panaracerin, Schwalben ja Continentalin renkaita.

Yleiskäyttöön paras rengas on mielestämme Panaracer T-Serv, joka on nopea ja kevyehkö mutta myös hyvin suojattu. Sisäkumeina käytämme parhaaksi havaittuja Schwalbeja ja vannenauhoina kotimaisia Hermansseja.

 

Renkaat n. 80e / pari

Muut osat ja lisävarusteet

​​

Ohjainlaakerina perusvaihtoehto on laadukas patruunalaakeroitu Tange, saatavilla eri värejä. Saatavilla myös esimerkiksi  Cane Creek Forty ja muita vaihtuvia vaihtoehtoja.

Satulatolpan sekä ohjainkannattimen perusvaihtoehtona on nätti, simppeli ja huokea Kalloy. Saatavilla hopeisena ja pian myös mustana. Ainakin peruskoossa 27,2mm on saatavilla myös japanilaista superlaadukasta Nitton satulatolppaa. 

 

Ohjainkannattimia on suuri valikoima, hinnat 20-60e

 

Satulatolpissa perusmalli 20e, Nitto n. 70e

Soittokelloksi löytyy kaunein ja soinnukkaimmin kilahtava japanilainen Crane, vaihtoehtoina iso tai pieni, messinki, kupari tai hopeanharmaa. hinta 15-20e

------

Valikoimissamme on myös runsaasti erilaisia tarakka- ja laukkusysteemeitä. Autamme mieluusti valitsemaan sinun käyttötarkoituksiisi sopivan yhdistelmän. Laukuista ja tarakoista on lisätietoa "Ikivihreät tuotteet" -osastossa.

 

Näiden lisäksi löytyy laaja valikoima juomapullotelineitä, matkamittareita, runkopumppuja, lukkoja yms. lisätarvikkeita.

Brooks Cambium -satula ja Carradice -satulalaukku

  • Facebook
  • Instagram
toolo-header3.png
  • Facebook
  • Instagram